افزایش مهارت برای زندگی

افزایش مهارت برای زندگی و یادگیری مهارت های مختلف کمک می کند تا کیفیت زندگی شما بهبود پیدا کند. شاید در آغاز راه یادگیری مهارت های مختلف دچار مشکلاتی شوید اما با گذشت زمان و صبور بودن، این مشکل بر طرف می شود. به جرأت می توان گفت هزینه ای که صرف افزایش مهارت در زندگی می کنید بزرگ ترین سرمایه گذاری است که می توانید در طول زندگی تان انجام دهید.

مهارت به معنای کسب توانایی های لازم برای انجام کاری است که بدون آموزش، توانایی انجام آن را نداریم. مهارت های زندگی دسته ای از مهارت ها هستند که توانایی های فردی و اجتماعی را توسعه می دهند و به فرد کمک می کنند تا در چالش های مختلف بهترین عملکرد را داشته باشد.

بسیاری از افرادی که در رویارویی با مسائل زندگی دچار سردرگمی می شوند، مهارت های ارتباطی پایینی دارند و به خاطر فقدان مهارت های ارتباطی نمی توانند افکار و احساسات خود را به درستی بیان کنند. این دسته از افراد نیاز دارند که مهارت های ارتباطی را در خود گسترش دهند. در ادامه ی این مطلب در مورد مهم ترین مهارت هایی که برای موفقیت به آن ها نیاز دارید و این که چگونه می توانید این مهارت ها را افزایش دهید صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مهم ترین مهارت هایی که در افراد موفق وجود دارد!

علم روانشناسی ثابت کرده است که هوش اجتماعی یا EQ مهم ترین عاملی است که باعث می شود افراد بتوانند موفق تر از بقیه عمل کنند. هوش اجتماعی همان مهارت هایی است که یک فرد را از افرادی که در شرایط یکسان هستند متمایز می کند.

مهارت فن بیان:

بیان کردن حرف ها به اشکال مختلف می تواند در بردارنده ی مفاهیم و معانی متفاوتی باشد. مهارت فن بیان نیز مهارتی اکتسابی است که بسیاری از افراد برای این که این مهارت را در خود تقویت کنند حاضر هستند زمان و هزینه ی زیادی را صرف کنند. با انجام دادن تمرین های مشخصی می توانید این مهارت را در خود تقویت کنید. همه ی افرادی که به نوعی قرار است دیگران را با بیانشان تحت تأثیر قرار دهند به این مهارت نیاز دارند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن با افراد مختلف ارتباط مؤثری برقرار کنند. کمک گرفتن از یک فرد متخصص می تواند ترس های شما را برای صحبت کردن در جمع از بین ببرد.

مدیریت زمان:

مدیریت زمان و برنامه ریزی برای تمام لحظات زندگی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که باید در خود تقویت کنید. داشتن برنامه ریزی و مدیریت زمان کمک می کند فعالیت های شما به بهترین شکل ممکن انجام شوند و به آرامش نسبی برسید و بتوانید سایر فعالیت هایتان را برنامه ریزی کنید.

مدیریت زمان کمک می کند از انجام کارهایتان به بهترین شکل ممکن و بدون محدودیت لذت ببرید و اعتماد به نفستان روز به روز بیشتر و بیشتر شود. مدیریت زمان مهارتی اکتسابی است که به راحتی می توانید با چند تکنیک ساده آن را یاد بگیرید. کافی است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید

مهارت زندگی در لحظه:

بهترین راهی که می تواند کمک کند شما در لحظه زندگی کنید این است که از اتفاقات گذشته درس بگیرید و آن ها را رها کنید و در همان ‌طور که برای آینده برنامه هایی دارید از لحظه ای که اکنون در آن هستید نیز لذت ببرید. زیستن در لحظه کمک می کند زندگی شادی داشته باشید. مهارت زندگی در لحظه تنها با تمرین مداوم ایجاد می شود. تمرکز بر جنبه های خوب و زیبای زندگی کمک می کند اتفاقات گذشته کم کم اثر خود را از دست بدهند. به جای این که دائم به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده اند و اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ بدهد فکر کنیم، از زیستن در زمان حال لذت ببریم.

مهارت تصویر سازی ذهنی:

تصویر سازی ذهنی به معنای تجسم خلاق اهداف در ذهن است که با رویا پردازی و خیال پردازی تفاوت های اساسی دارد. همه ی افراد موفق قبل از این که به موفقیتی دست پیدا کنند خودشان را بارها و بارها در جایگاهی که هستند تصور می کنند. تصویرهای خلق شده در ذهن شما باید به گونه ای باشند که روز به روز اقتدار و انگیزه ی درونی ‌تان را افزایش دهند.

به یاد داشته باشید ذهن همواره آماده ی پذیرش تصاویری است که بارها و بارها تکرار شوند و به آن ها عینیت می بخشد. این تصویر سازی یا تجسم خلاق، مهارتی است که مانند همه ی مهارت های زندگی به آموزش و تمرین نیاز دارد و برای به دست آوردن آن باید از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

مهارت خوب گوش دادن:

این مهارت از جمله مهارت های بین فردی است و با آموختن این مهارت می توانید به صورت فعالانه علاوه بر این که حرف های یک فرد را می شنوید آن ها را درک کنید. تقویت مهارت خوب گوش دادن نیز در گرو کمک گرفتن از یک فرد با تجربه و متخصص است. ساده ترین تمرینی که برای بهبود این مهارت می توانید انجام دهید این است که در حین گوش دادن حرف های فرد مقابل با مطرح کردن سؤالاتی که به حرف های او مربوط هستند نشان دهید که حرف های او را به خوبی درک می کنید.به همان اندازه که به فن بیان و نوع صحبت کردنتان اهمیت می دهید و برای آن هزینه می کنید، برای بهبود مهارت گوش دادن خود هزینه کنید. ساده ترین تمرینی که برای تقویت این مهارت می توانید انجام دهید این است که به حرف های اطرافیانتان با دقت گوش دهید. با انجام دادن این تمرین متوجه خواهید شد که تا چه اندازه روابطتان با دیگران بهتر می شود.

مهارت مدیریت مالی:

مهم نیست چه اندازه سرمایه داشته باشید، مهم این است که برای خرج کردن برنامه داشته باشید و با مدیریت هزینه ها و شناخت درست از مسائل مالی بتوانید دارایی خود را افزایش دهید. دانستن تکنیک های مدیریت هزینه ها تا حد زیادی در این زمینه کمک می کند.

به یاد داشته باشید کم خرج کردن نمی تواند روش مؤثری باشد. برای این که سرمایه ی خود را افزایش دهید باید شناخت مالی خود را افزایش داده و هوش مالی خود را تقویت کنید.

افزایش سرعت عمل:

برای این که بتوانید سرعت عمل خود را افزایش دهید باید تعریف درستی از سرعت عمل در ذهن خود داشته باشید. سرعت عمل به این معنا نیست که کارها را به سرعت و فقط برای رفع تکلیف انجام دهید. با افزایش مهارت سرعت عمل می توانید کارهایتان را با همان کیفیت در زمان کمتری انجام دهید.

مهارت انضباط شخصیتی:

استمرار در حرکت اهمیت زیادی دارد. افراد ناموفق تسلط کافی بر زندگی ندارند و از نظم خاصی برای انجام دادن کارهایشان کمک نمی گیرند. انضباط شخصیتی مهارتی است که در گرو پشتکار می باشد. پشتکار موتور تغییرات چشم گیر و حرکت های خارق العاده است. آموختن روش های تقویت مهارت انضباط شخصی یکی از ساده ترین روش هایی است که شما را در رسیدن به موفقیت یاری می کند

افزایش مهارت خودآگاهی:

خودآگاهی داشتن شناخت درستی از خودتان است و با داشتن این مهارت می توانید نقاط ضعف و نقاط قوت خود را به خوبی مشخص کنید. خود آگاهی این بینش را در شما ایجاد می کند تا علت تغییراتی که در شما رخ می دهد را به خوبی متوجه شوید.

هر کدام از این مهارت های شخصی می توانند بی اندازه در زندگی شما مؤثر باشند. این تأثیر به اندازه ای است که می توان گفت هزینه هایی که برای کسب این مهارت ها می کنید، نوعی سرمایه گذاری بر روی خودتان محسوب می شود چرا که افزایش مهارت برای زندگی می تواند مسیر درستی را برای رسیدن به موفقیت به شما نشان دهد. روند رشد و سیر بهبودی زندگی فردی و اجتماعی شما در گرو تک تک مهارت هایی است که در این مطلب به آن ها اشاره شد. هیچ مهارتی بدون تلاش و کمک گرفتن از یک فرد متخصص قابل دست یابی نیست.

 اگر با خواندن این مطلب به این نتیجه رسیده اید که برای افزایش مهارت های فردی و اجتماعی و در پی آن رشد و ارتقای شخصیت، آمادگی لازم را دارید می توانید به وب سایت www.mosbatandishaam.com مراجعه کنید و علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، از راهنمایی صمیمانه مشاورین و متخصصینی با تجربه و حرفه ای بهره مند شوید که موجب موفقیت شما می شود و با بهره مندی از دانش و توانایی پزشکان و متخصصانی حرفه ای می توانید مسیر زندگی خود را به سوی موفقیت هدایت کنید.