چندین نکته برای برقراری ارتباط

برقراری ارتباط در زندگی روزمره، یکی از نیازهای واجب است؛ چراکه بدون ارتباط موفقیتی در زندگی میسر نمی‌شود؛ برای داشتن یک زندگی موفق باید بتوانید با دیگران ارتباط موثری داشته باشید.

ارتباط غیرموثر موجب کاهش بازدهی، کاهش همکاری، استرس و تنش های درونی، غیبت بیش از حد در کار و… می‌شود. در این مطلب شما می‌توانید چندین نکته برای برقراری ارتباط را بخوانید.

شما هرگز نمی‌توانید ارتباطی نداشته باشید. یعنی شما همیشه در حال برقراری ارتباط هستید حتی اگریک کلمه هم حرف نزنید و متوجه نشوید، در حال برقراری ارتباط هستید. این مقاله به شما کمک می‌کند ارتباط موثری داشته باشید و درنهایت بتوانید آنچه را که مد نظر شما است، به  دیگران منتقل کنید وحتی آن را کنترل کنید. آن وقت است که اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌کند، چون می‌دانید که اطرافیانتان منظورشما را فهمیده اند و شما هم آنها را درک کرده اید.

به طور کلی ما سه نوع ارتباط داریم و مسلما شخصی که می‌خواهد ارتباط موثری را برقرار ‌کند، مسلط این سه نوع ارتباط الزامی است:

  • کلامی: این نوع ارتباط  بهره گیری از کلمات به صورت گفتاری یعنی رو در رو یا پشت تلفن است.
  • غیرکلامی: در این ارتباط  باید از زبان بدن و حالت های مختلف چهره کمک بگیرید.
  • نوشتاری: آخرین نوع ارتباط استفاده از کلمات به صورت نوشتاری می‌باشد.

ارتباط موثر چیست؟

باید بدانید که یادگیری مهارت های ارتباطی، آنچنان  کار ساده‌ای نیست و نیازمند یادگیری و درک چندین نکته می‌باشد. ارتباط موثر یکی از مهارت هایی است که انسان برای رسیدن به موفقیت و داشتن زندگی خوب به آن نیاز دارد. به خاطر همین یادگیری آن برای کسب موفقیت در همه زمینه های زندگی ضروری است.

در ارتباط موثر، هر دو شخص باید به طور واضح منظور و خواسته یکدیگر را چه از طریق ارتباط کلامی و چه از طریق ارتباط غیر کلامی درک کنند، چون فقط به معنای ارتباط کلامی نیست. بلکه ارتباطات موثر می‌توانند غیر کلامی و با زبان بدن نیز باشند.

8 نکته در برقراری ارتباط موثر

  • قبل از صحبت کردن، فکر کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حرفی را بزنید و سپس از گفتنش پشیمان شوید. اگر كلمات شما محترمانه و ارزشمند هستند صحبت کنید، در غیر این صورت کلا حرف نزنید.

گاهی اوقات وقتی خود را در موقعیت های سخت و استرس زایی می‌بینید و لازم است که به آن واکنش نشان دهید، کلماتی ممکن است از دهانتان بیرون بیایند که ناخوشایند است. چون فکر نکرده حرف زدید و مغزتان زمانی را برای بررسی واکنش نداشته است.

بنابراین تنها وقتی حرف بزنید که می‌دانید سخنان شما بر اساس فکر و اندیشه، به موقع ودر زمان مناسبی باشد.

  • با دیگران محترمانه رفتار کنید.

وقتی با دیگران با احترام و خوب رفتار کنید، آنها هم با شما خوب رفتار خواهند کرد.

اکثر مردم جذب کسانی می‌شوند که با آنها با احترام، کرامت و نزاکت رفتار شود. پس اگر مهربان و با ادب باشید، در برقراری ارتباط موفق خواهید شد و باید در نظر داشته باشید که باهرکسی همانطور که خودش دوست دارد رفتار کنید.

اگر در جمعی حضور دارید و شخصی در حال حرف زدن است صبرکنید تا سخنان او تمام شود و سپس شما حرف بزنید و هرگز به افراد توهین نکنید، مورد تمسخر قرار ندهید و با طعنه و کنایه با آنها حرف نزنید. به جای اینکه از کسی انتقاد کنید بیشتر تایید کنید.

  • بیشتر ارتباط رو در رو برقرار کنید.

بیشتر به طور حضوری ارتباط برقرار کنید و اغلب از فضای مجازی یا هر شکلی از ارتباط نوشتاری پرهیز کنید؛ چرا که ارتباط و مکالمه رو در رو باعث ایجاد اعتماد بیشتر وصمیمیت سریع‌تری می‌شود.

  • شنونده خوبی باشید و بیشتر به جای اینکه حرف بزنید گوش دهید.

رمز یک ارتباط موثر و موفق این است که شنونده خوبی باشید.باید بیشتر از اینکه صحبت کنید، ببینید و گوش فرا دهید که در این صورت اطلاعات زیادی به دست می‌آورید.

هیچوقت حرف گوینده را قطع نکنید و فرصت دهید تا کامل منظور خود را بیان کند، گوینده را با استفاده از زبان بدن مناسبی تایید کنید؛ مثلا از تکان دادن سر برای فهمیدن منظور او استفاده کنید. هنگامی فرد در حال صحبت است به چشمانش نگاه کنید چرا که حفظ ارتباط چشمی نشانه توجه به حرف طرف مقابل می‌باشد.

  • همیشه به قول هایتان عمل کنید.

وعده دادن به افراد حس خوبی را به شما می‌دهد؛ اما باید حتما به قولتان عمل کنید، زیرا باعث می‌شود افراد از شما دلسرد شده و همچنین این کار به شهرت و اعتبارشما لطمه وارد می‎‌کند، ضمن اینکه اوضاع را برای طرف مقابل دشوارتر می کنید. بنابراین هیچوقت قولى ندهید که قصد عمل کردن به آن را ندارید.

پس باید چند نکته را رعایت کنید تا بتوانید به وعده هایتان عمل کنید:

از خودتان سوال بپرسید که آیا می‌توانید قولی را که داده اید انجام دهید، اگر می‌دانید که حتما انجام می‌دهید، آن وقت قول بدهید. اگر نمی‌توانید هیچ قولی ندهید و حتی احتمال آن را هم مطرح نکنید.

راهی را پیدا کنید که قولی که داده اید را قبل از موعد انجام دهید. در قول دادن شما هیچ ارزشی وجود ندارد، بلکه این عمل کردن است که بسیار ارزش دارد.

  • برای اینکه بیشتر بفهمید سوال بپرسید.

برای درک زیاد افکار و منظور دیگران سوال کنید و از این نهراسید، چرا که در این صورت سخن فرد مقابل برای شما روشن، واضح و قابل درک  می‌شود.

مثلا شما می‌توانید سوالاتی از قبیل اینکه : آیا درست است که…؟ یا حرف طرف مقابل راخلاصه ‌وار بگویید با ذکر این سوال که آیا من درست متوجه شدم یا نه؟

  • حس شوخ طبعی را در خود افزایش دهید.

شوخ‌ طبعی می‌تواند یکی از مجموعه های برقراری ارتباط کلامی باشد؛ چرا که با شوخی  فضای بسیار خوبی فراهم می‌شود و این باعث می‌شود فرد ترغیب شود که اوضاع را از زاویه دیگری ببیند و با آرامش کافی رفتار کند. البته باید این را در نظر داشته باشید که خنده همیشه خوب نیست و جا ومکان مختص خود را دارد، مثلا شما نمی‌توانید با رئیس خود شوخی کنید یا به حرفهای او بخندید.

شوخی بهترین یکی از بهترین راه‌حل ها برای ایجاد و حفظ رابطه دوستانه و بهتر کردن جو فضا می‌باشد. با این حال همیشه حواستان باشد که اگر وقت شوخی نیست از شوخی کردن خودداری کنید و همچنین از گفتن جوکهای زشت و بی ادبانه پرهیز کنید.

بنابراین شوخ طبعی خوب است اما در زمان مناسب و نباید اصلا از شوخی و مزاح برای تحقیر وتوهین به دیگران یا رد کردن حرفهای آنها استفاده کنید.

  • سعی کنید لبخند واقعی بر لب داشته باشید.

لبخند واقعی صمیمت شما را سریع منتقل می‌کند، اما لبخند دیگری هم وجود دارد که ممکن است بخاطر غرور و تکبر شما باشد و همچنین تحقیرآمیز نیز به نظر برسد. لبخندهایی هم وجود دارند که فقط از روی اجبار و صرفا برای رعایت ادب بر لب می‌آیند اما در چشمها اثری از آنها دیده نمی‌شود و یک لبخند مصنوعی محسوب ‌می‌شوند. برای برقراری ارتباط موثر به طرف مقابلتان احترام بگذارید و از لبخند مصنوعی استفاده نکنید، چرا که این حس ناخوشایندی را منتقل می‌کند و اگر آنها تصنعی بودن لبخندتان را تشخیص دهند، هر چه سخن بگویید دروغین برداشت می‌شود. پس اگر می‌خواهید اعتماد دیگران را جلب کنید، لبخندی نزنید که شما را فردی دروغگو نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید