بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار

ورود بیزینس کوچینگ به  ادبیات کسب و کار به این صورت بود که در قرن 15 میلادی، مردم روستای کوچ از طریق ساخت گاری و حمل کالا بین بوداپست و وین امرار‌ معاش می‌ کردند. در همین زمان یک ارابه‌ ساز روستایی، ارابه‌ ای بزرگ‌ تر و راحت‌ تر از نمونه‌ های موجود تهیه کرد. این ارابه جدید به ارابه‌ی کوچ یا به اختصار کوچی (Kocsi)  معروف شد. این ارابه‌ها مردم یا کالای آنها را با سرعت و راحتی بیشتر، از مبدأ به مقصد موردنظر می‌ رساندند. بعدها، کوچی سراسر اروپا را فرا گرفت. در آلمان به آن  Kutsche، فرانسه Coche و در انگلیسی Coach  می‌گفتند.

 

بیزینس کوچینگ (Business Coaching) به مجموعه ای از مهارت‌ها گفته می شود که سبب شکوفایی استعدادها و پتانسیل ‌های بالقوه ی فرد می گردد تا در زندگی شخصی و شغلی خود از کارایی و عملکرد مناسب تری برخوردار باشد. کوچینگ برای فرد بستر و فرصتی فراهم می‌ نماید تا در مسیر تحقق اهداف خود گام برداشته و اقداماتی انجام دهد تا به اهداف خود برسد. بیزینس کوچ باعث هموارسازی راه برای رسیدن فرد به اهداف خود می گردد و تعهد و مسئولیت پذیری فرد را افزایش می دهد.

به عبارتی بیزینس کوچینگ فرآیندی است که طی آن یک کسب‌ و کار از موقعیتی که الان دارد به جایگاهی که مالک آن مایل است، برسد. بنابراین بیزینس کوچینگ به مالک کسب ‌و کار در تعیین استراتژی و چشم انداز کسب و کار، چگونگی تطابق چشم انداز با اهداف او، اولویت بندی اهداف و اقدامات لازم در پیش بردن کسب و کار و رسیدن به اهداف مد نظر راهنمایی و هدایت می‌کند.

انواع بیزینس کوچینگ

· کوچینگ مستقیم یا دستوری

کوچینگ دستوری بر این اساس است که کوچ به عنوان متخصص در حوزه کوچینگ می‌تواند هر چیز مورد نیاز مراجعین را به آنها آموزش دهد. رفتار های کوچینگ بر اساس این رویکرد به گونه ‌ای است که خود کوچ به طور مستقیم و یا دستوری مشکل را برای فرد مقابل حل می نماید. این نوع کوچینگ دارای محدودیت هایی است که از جمله آن می توان به کاهش چشمگیر اثر بخشی آن اشاره کرد، چرا که نیازهای مراجعان از قبیل یادگیری مفاهیم اساسی جهت تولید دانش، مهارت ها، هنجارها و یا عقایدشان درباره ترکیب با سازمان، به سمت چگونگی انجام وظایف به صورت روزانه تغییر می نماید. اما با ظهور فناوری و جهانی شدن آن، باعث تغییر در چشم‌ اندازهای کسب و کار شد، بنابراین، یافتن کوچ‌ های باکیفیت و یا منتورهای مجرب، با چالش مواجه شده است. به راه‌ حل های جدید نیازمندیم زیرا راه حل‌ هایی ایده آل قبلی دیگر چندان موفق و کارآمد نیستند.

  • کوچینگ غیر مستقیم یا غیر دستوری

کوچینگ غیر دستوری، مهم ‌ترین عامل جهت فعالیت کسب و کارهایی است که به دنبال افزودن مهارت‌ های کوچینگ و ترکیب آن با فرهنگ سازمانی خود هستند. این نوع کوچینگ مبتنی بر این اصل است که مراجعین تنها در صورتی می توانند سود بیشتری از آن کسب کنند که خود قادر به کشف مهارت ها، دانش و هنجارهای موجود باشند و از آن ها به منظور توسعه راه ‌حل‌ ها استفاده نمایند. بر اساس کوچینگ غیر دستوری، کوچ با ایجاد شرایط و بستری مناسب به گونه ‌‌ای وارد عمل می گردد که فرد مقابل شخصاً قادر به حل و فصل مشکل باشد. وظیفه اصلی در این نوع کوچینگ استفاده از پرسش ها و شیوه های ‌ ارتباطی غیر مستقیم به منظور آموزش و رشد فرد مقابل است.

غالباً مردم تمایل به سرمایه گذاری برای کشف راه‌ حل مشکلات و چالش هایی که در آینده احتمالاً با آن مواجه هستند، را دارند. اگر مسئولیت تصمیم‌ گیری بیشتری در اختیار یک فرد قرار بگیرد، او بیشتر احساس اعتماد به نفس و خودکفایی می کند. ایده های جدید و خلاق به طور مستمر از مغزها نشأت گرفته و عملکردهای عصبی آنها را حمایت می‌کنند. کوچینگ غیر دستوری از کوچ های ورزشی سطح بالا نشأت می گیرد و غالباً با چالش ها و مشکلات کوچینگ فردی مواجه می شوند، توانایی بازی به روش ‌های مختلف را داشته و یا توانایی بسیار بیشتری نسبت به یک کوچ باتجربه را دارند.

علت استفاده از بیزینس کوچینگ در کسب و کار

افزایش راندمان یک حرفه و کسب و کار به این معنی است که با هزینه‌ های کمتر زمانی و مالی بتوان سود بیشتری کسب نمود. چنانچه کسب و کاری آن طور که شایسته است، سود نکند یا این که چرخ یک کسب و کار می ‌چرخد و درآمد خوبی هم کسب می نماید، اما مالک آن قصد دارد که خیلی بیشتر از این ها سود کند و راندمان کسب و کارش را افزایش دهد، از این رو به منظور بررسی و تحلیل آن کسب و کار به یک بیزینس کوچ نیاز می گردد.

تخصص های با قابلیت بیزینس کوچ

  • مشاوران مالی

مشاوران مالی به چگونگی ایجاد ارتباط قوی همراه با اعتماد و احترام متقابل  با مشتریان خود واقف هستند، آنها می توانند مالکان کسب و کار را به مشاهده بازار خود از دیدگاهی تازه قادر سازند.

  • حسابدارها

حسابدارهادارای درک مناسبی از ارقام و اعدادهستند و تمام جنبه های یک ایده را در نظر می گیرند. آنها به نیاز مشتریان بدون هیچ راهبرد هیجانی و مخاطره ای گوش می دهند، چرا که طبیعت تحلیلی و محتاطانه انها را قادر به گوش دادن به مشتری و پرسش سوال های مناسب جهت اقدام سریع کمک می نماید.

  • صاحبان کسب و کار

صاحبان کسب و کار فعلی، در حال بازنشستگی و بازنشسته به دلیل داشتن درک مناسب از آغاز و پایان اجرای یک کسب و کار، جلب اعتماد د و استفاده از مهارت های جدید به منظور قدرت دادن به دیگر صاحبان کسب و کارمی توانند بیزینس کوچ های خوب و ایده آلی باشند.

  • مشاورین کسب و کار

مشاورین کسب و کار دارای شبکه گسترده و قدرتمن ی از مشتریان بالقوه هستند. آنها دارای مهارت لازم جهت کسب و کار و ارتباط با صاحبان آن می باشند.

  • مدیران

مدیران توانایی درک دیگران و ارتباط موثر با گروه ها و افراد و همچنین گوش دادن به نیازهای دیگران را دارند، چرا که آنها با در اختیار داشتن مهارت های ذاتی قادر به حمایت و کوچ افراد نیازمند به هدایت را دارند.

وظایف یک بیزینس کوچ

  • کشف مشکلات و موانع کسب و کار
  • اصلاح نمودن عادت های مدیران کسب و کار
  • پرسیدن پرسش های مناسب
  • ایجاد انگیزه برای صاحبان کسب و کار

 

مزیت های بیزینس کوچینگ

  • ایجاد و افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در هر کسب و کاری اهمیت زیادی دارد.از این رو چنانچه مالک یک کسب و کار از سوی کوچ با تجربه حمایت و هدایت گردد، باعث آماده شدن او برای روبرو شدن با مشکلات، ریسک پذیری و صبوری او می شود که به نوعی افزایش اعتماد به نفس به شمار می آید.

  • درک چگونگی همکاری با افراد مختلف

با استفاده از تمرین های بیزینس کوچینگ قادر هستید به شناخت بهتری از خود دست یابید. همچنین کوچینگ سبب آشنایی شما با افراد مختلف و شیوه همکاری با آنان می گردد.

  • مشخص کردن چشم انداز، اهداف و برنامه ریزی برای رسیدن به آنها

بیزینس کوچ موفق و با تجربه چشم انداز و دیدگاهی قابل رویت پیش روی شما قرار می دهد تا بتوانید بخشی از مشکلات و مسائل را سریعا شناسایی کنید و راه حل مقابله با چالش ها و موانع موجود در کسب و کار را در اختیار شما قرار می دهد. کوچینگ باعث ترغیب شما برای رساندن کسب و کارتان به سطوح بالاتر می شود.

  • مقابله کردن با بی کفایتی های ناخواسته

بیزینس کوچ با در اختیار گذاشتن اطلاعات حاصل از تجربه خود در اختیار شما، دیدی فراتر به شما می دهد تا همه جوانب را ببینید و موفق به شناسایی همه نقاط کور کسب و کارتان شوید.

  • طرح سوالات صحیح و کارآمد

بیزینس کوچ با مطرح نمودن پرسش های بسیار شما را به چالش می کشاند تا به صورت عمیق به آنها فکر کرده و پاسخی مناسب پیدا کنید. این مسئله جهت راه اندازی کسب و کارهای نو کمک شایانی به شما خواهد کرد.

  • اولویت بندی ریسک های احتمالی

بیزینس کوچ خطرات و استرس های احتمالی را در زمینه کسب و کارتان شناسایی و اولویت بندی می کند تا شما در هر زمان بدانید به کدام مورد باید رسیدگی نمایید.

  • توجه به کارمندان و برقراری ارتباط همدلانه

کارمندان هر سازمانی جدا از بحث حقوقی و درآمد ماهیانه، تمایل به پیشرفت دارند. با استفاده از بیزینس کوچانها را مطمئن کنید که با استفاده از یک منبع حرفه ای باعث قدرت بخشیدن به امور سازمان،ارتقا مهارت های فردی و پیشرفت آنان شده اید.

  • تشکیل یک تیم کارآمد و افزایش کار گروهی و تیمی

بیزینس کوچ به شما کمک می کند تا خود را ارزیابی و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید، بنابراین می توانید تعدادی را به منظور اجرای کارهای متناسب با تخصص شان استخدام و باعث قوت کسب و کارتان شوید.

  • برنامه ریزی و مدیریت مالی

بدون شک برای راه اندازی یک کسب و کار به سرمایه گذاری نیاز است و برای سرمایه گذاری هم به برنامه ریزی مالی دقیق احتیاج می باشد تا در آن کسب و کار موفقیت حاصل شود. از این رو حضور یک بیزینس کوچ در مدیریت مالی یک کسب و کار با برنامه ریزی های مالی هوشمندانه و دقیق و شناسایی موقعیت خوب و بد آن کسب و کار می تواند کمک زیادی در تصمیم گیری های مالی کسب و کار مربوطه کند.

  • شناخت استعدادها، قابلیت ها و اهداف سازمان

مدیران کسب و کارها سعی در افزایش بازدهی کسب و کار خود با به کارگیری نیروی انسانی مناسب می باشند، بنابراین پیشرفت هر کسب و کار، سازمان، نهاد و کشوری در گرو شناخت و بکار گیری نیروی انسانی با استعداد و توانا است.

  • کمک به صاحبان سرمایه جهت آموزش مهارت های ضروری مدیریتی

مدیریت کارآمد و شایسته به سه مهارت شخصی اساسی وابسته است که عبارت اند از:

  • مهارت فنی
  • مهارت انسانی
  • مهارت مفهومی

یقیناً یک بیزینس کوچ در کنار مدیران کسب و کار به ارتقا مهارت های مدیریتی آنها کمک بسزایی می کند.

  • متعادل نمودن زندگی شغلی، حرفه ای و شخصی مدیران کسب و کارها

امروزه برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی بسیار سخت می باشد،  با به هم ریختن این تعادل سطح استرس فرد افزایش و باعث صدمه دیدن کار و زندگی شخصی می شود. اما هنوز هم ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی امکان پذیر است و بیزینس کوچ با برنامه ریزی زمانی مناسب به فرد کمک می کند تا بین زندگی شغلی و شخصی او تعادل ایجاد گردد.

سخن پایانی

بیزینس کوچینگ موضوعی نو در زمینه مهارت های کسب و کار و تجارت می باشد، به گونه ای که صاحبان کسب و کار با حمایت و هدایت یک کوچ باتجربه می توانند با حداقل هزینه و مقدار خطا به بالاترین میزان درآمد دست یافت. بیزینس کوچ با یک برنامه مفید و هوشمندانه باعث ترغیب افراد می گردد تا از استعدادهای خود برای رسیدن به هدف استفاده کنند. همچنین کوچینگ کسب و کار راهکاری برای ارتقا و پیشرفت نیروی انسانی هر سازمان است و متعاقباً نیروی انسانی کارآمد باعث رشد و پیشرفت سازمان مربوطه می شوند. چنانچه شما عزیزان قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارید و یا در حال حاضر صاحب یک کسب و کار می باشید، لازم است جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و استفاده از تجربیات و مهارت نیروهای متخصص در زمینه کوچ به منظور پیشرفت و ارتقا زمینه شغلی خود به وب سایت https://mohamadshahmiri.com مراجعه و تاثیر منحصر به فرد آن را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید